-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16286 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

1ـ فرق نماز با غسل از نظر ارتماسي چيست ؟
اين سؤال شما يك وجه اشتراك دارد و يك وجه افتراق:
وجه اشتراك: 1ـ هر دو، غسل و نماز عبادي مي باشند.مسئله 358 و 357 ، ص137. آدرس نماز، احكام نماز ص269.
2ـ هر دو قصد قربت لازم دارند. مسئله 358، ص137. مسئله 947،943. ص7ـ356.
3ـ هر دو نيت لازم دارند. مسئله 358، ص137.
4ـ اگر آب غسل و زمين و لباس غصبي باشد، غسل و نماز باطل است. مسئله1126، ص7-416.
5ـ اگر خلل عمدي در غسل و نماز ايجاد شود، غسل و نماز باطل است. مسئله 380، ص143.
6ـ هر دو واجب است ولي نماز واجب نفسي(خود نماز واجب است) ولي غسل واجب مقدمي (غيري)(براي انجام واجب ديگر واجب است). مسئله 357، ص137. آدرس نماز ص269، احكام نماز.
7ـ همان طور كه نماز مستحبي داريم، غسل مستحبي هم داريم مثل غسل شب قدر ... . مسئله 644 ص137/ ص287.
8ـ در غسل بايد تمام بدن پاك باشد و در نماز هم همينطور مسئله 372، ص141. توضيح المسائل مراجع عظام.
وجه افتراق نماز و غسل:
1ـ نماز قضا مي شود ولي غسل قضاء ندارد هر موقع غسل كردي درست است. ص 505، مسئله1370.
2ـ در نماز موالات شرط است ولي در غسل ترتيبي شرط نيست ولي در غسل ارتماسي شرط است. مسائل 380 و 114، صفحات144 و 411.
3ـ نماز واجب نفسي ولي غسل واجب غيري (مقدمي) يعني براي نمازواجب مي شود ولي غسل في حد ذاته مستحب است. مسئله 357، ص137 / مسئله1126، ص269.
4ـ نماز وقت (اختصاصي، مشترك، فضيلت) دارد ولي غسل در تمام وقت مستحب است ولي براي اداي نماز و دخول به مسجد و مس قرآن و اسم جلاله و ... واجب مي شود. مسئله 357،359 ص137 / بحث نماز ص289، مسئله268.
5ـ در بين نماز حق نماز حق نداري غير از اعمال نماز كار ديگري انجام بدهي ولي در غسل چنين شرطي وجود ندارد. مسئله 380، ص144 / مسئله 1126، ص357.
6ـ تداخل در نماز درست نيست ولي تداخل در غسل مانعي ندارد، مثل اين كه كسي هم غسل جنابت، غسل مس ميت و غسل حيض و ... مي تواند با يك غسل همه را نيت بكند. مسئله 389، ص146.
با غسل جنابت ارتماسي و ترتيبي مي تواني نماز بخواني و وضو لازم ندارد. و در بقيه غسلها چه واجب و چه مستحب اختلافي است.
اصل مسئله: كسي كه غسل جنابت كرده (چه واجب و چه مستحب) نبايد براي نماز وضو بگيرد ولي با غسل هاي ديگر نمي شودنماز خواند (اختلافي است، مراجعه به مرجع خود نمايد) و باي وضو هم بگيريد.
مسئله 391 ،ص147 توضيح المسائل مراجع عظام.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.